Monday, 7 September 2015

GSB BAB 2



BAB 2 KESANTUNAN BERBAHASA


Konsep Kesantunan
-Santun
-Menurut Kamus Dewan (1984), hal. 1115 santun bermaksud halus budi bahasa atau budi pekerti, beradab atau sopan
-Berbahasa dengan santun ialah menggunakan bahasa secara:
i. halus,
ii. nilai rasa yang baik,
iii.penuh kesopanan,
iv.berusaha menghindari konflik antara penutur dengan pendengar dalam proses berkomunikasi.

Kesantunan
Menurut Kamus Dewan (1984): perihal (sifat dsb) santun, kesopanan, kehalusan (budi bahasa atau budi pekerti)
-Awang Sariyan (2007) memberi definisi kesantunan sebagai penggunaan bahasa yang baik, sopan, beradab, memancarkan peribadi mulia dan menunjukkan penghormatan kepada pihak yang menjadi teman bicara.
-Kesantunan merupakan aturan perilaku yang ditetapkan dan disepakati bersama oleh sesuatu masyarakat tertentu sehingga menjadi prasyarat dalam bermasyarakat
-Kesantunan dapat dilihat dari pelbagai segi dalam pergaulan sehari-hari:
i. kesantunan memperlihatkan sikap yang mengandung nilai sopan santun atau etiket dalam pergaulan sehari-hari.
-Orang yang santun tergambar nilai sopan santun atau nilai etiket pada dirinya
ii. kesantunan sangat kontekstual - berlaku dalam masyarakat, tempat, atau situasi tertentu, tetapi belum tentu berlaku dalam masyarakat, situasi dan tempat lain
-Misalnya, penggunaan kata-kata yang agak kasar boleh berlaku dalam pergaulan rakan-rakan karib, tetapi tidak sopan jika digunakan terhadap rakan yang baru dikenali
-Penggunaan kata ganti 'aku' dalam perbualan dengan ibu bapa biasa digunakan dalam masyarakat Cina, tetapi tidak sopan dalam bagi masyarakat Melayu
iii. kesantunan selalu berlaku dalam hubungan dua pihak seperti antara anak dan orang tua, antara orang yang masih muda dan orang yang lebih tua, antara tuan rumah dan tamu, antara lelaki dan wanita, antara murid dan guru, dan sebagainya.
-Misalnya, seorang anak sentiasa akan menghormati dan berbahasa santun dengan ibu bapa
-Namun mungkin tidak berlaku jika anak ini berkomunikasi dengan rakan-rakan sebaya, ada ketikanya komunikasi dalam bentuk bahasa kasar
iv. kesantunan tercermin dalam aspek kehidupan seperti:
a) cara berpakaian (berbusana),
b) cara bekerja
c) cara bertutur
d) cara makan
e) cara belajar
f) cara berpolitik dan lain-lain

Takrifan Kesantunan Oleh Tokoh-Tokoh Dunia
I. Menurut Asmah Haji Omar (2000):
a) kesantunan mengikut perspektif Melayu ialah penggunaan bahasa sehari-hari yang tidak menimbulkan kegusaran, kemarahan dan rasa tersinggung daripada pendengar.
-Kesantunan masyarakat Melayu berdasarkan agama Islam dan adat Melayu
-Orang Melayu sangat mementingkan kesantunan dalam hubungan masyarakat
-Bahasa halus dan tersirat selalu digunakan supaya tidak mengecil hati orang lain.

b) Asmah Hj. Omar (2000), pula menyatakan kesantunan ialah kaedah atau strategi yang digunakan oleh penutur untuk mencapai tujuan tertentu.
-Strategi ini dikaitkan dengan kesantunan dan perlu dikuti dengan tingkah laku dan tutur kata yang santun.
-Strategi kesantunan melibatkan beberapa faktor seperti kesedaran akan peranan masing-masing, pengetahuan tentang perbezaan taraf sosial, kuasa dan keperluan mengawal perbincangan berdasarkan tajuk atau air muka yang menggambarkan maruah dan martabat.

c) Asmah Hj. Omar (2000), telah membahagikan kesantunan kepada dua jenis iaitu
i. kesantunan asas
ii. kesantunan berkala.
i. Kesantunan asas ialah kesantunan sedia ada yang merupakan pedoman bagi masyarakat berhubung antara satu sama lain.
-Dengan cara menunjukkan adanya sikap berbaik-baik antara satu sama lain yang menghendaki ahli masyarakat bersopan santun antara satu sama lain.
- Ini kerana dalam mana-mana masyarakat yang bertamadun ada kesopanan asas yang dikaitkan dengan didikan sejak awal lagi seperti yang terdapat dalam ajaran Islam atau agama-agama lain.
ii. Kesantunan berkala pula merujuk kepada kesantunan yang menggambarkan ucapan yang dilakukan oleh masyarakat dalam hubungan antara satu sama lain keadaan, situasi dan tempat tertentu
 -Antaranya ialah taraf dan peranan orang yang bercakap, di mana dan dalam keadaan yang bagaimana, apa yang dipercakapkan, mengapa percakapan itu berlaku dan cara percakapan disampaikan.
 -Misalnya rakyat biasa dengan raja, rakyat dengan pemimpin, anak murid dengan guru dll
-Komunikasi tersebut mempunyai adab, peraturan dan etika tertentu

II. Leech (1983), menginterpretasikan kesantunan sebagai perlakuan yang dapat mengurangkan pergeseran dalam sesuatu interaksi.
-bahasa mesti halus
-beradab sopan
-perlakuan lemah-lembut
-berbudi pekerti

III. J. Ferguson dan Das Gupta (1968), pula menyatakan kesantunan itu berlaku apabila kontrak perbualan digunakan oleh penutur dan pendengar sebagai usaha mengekalkan komunikasi yang harmoni tanpa menimbulkan sebarang konflik.
-Wujud persetujuan bersama dalam masyarakat
-Mewujudkan etika dan peraturan bermasyarakat
- Biasanya mengamalkan budaya yang sama
-Ingin melahirkan masyarakat yang harmoni dan aman

IV. Kesantunan dari sudut Islam menurut ajaran yang disampaikan oleh Nabi Muhammad SAW melalui hadis-hadis:-
a) “Barang siapa yang beriman pada Allah dan hari akhir maka hendaklah berkata baik atau lebih baik diam.”
b) “Sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh dariku nanti di hari Kiamat ialah orang yang banyak bercakap dan sombong dalam berbicara.
c) “ Bukanlah seseorang itu mukmin jika suka mencela, melaknat dan berkata-kata keji.”
d) “Tanda-tanda munafik itu ada 3 perkara, jika ia berbicara ia berdusta, jika ia berjanji ia mengingkarinya dan jika diberi amanah ia khianat.”
e) “ Janganlah kalian saling dengki-mendengki, dan janganlah kalian saling membenci, dan janganlah kalian saling berkata-kata keji antara satu dengan yang lain, dan jadilah hamba-hamba Allah yang bersaudara.”
f) "Sebaik-baik manusia di antara kamu ialah orang yang akhlaknya baik".

V. Menurut Hamka:
a) Kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya.
b) Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.
c) Bertambah kuat kepercayaan kepada agama, bertambah tinggi darjatnya di dalam pergaulan hidup, dan bertambah naik tingkahlaku dan akal budinya.

VI. Menurut Aristotle
a) Yang meninggikan darjat seseorang ialah akal dan adabnya, bukan asal keturunannya.
b) Adab dan sopan itu lebih penting daripada makan dan minum.

VII. Menurut Khalifah Abdul Malik Marwan, semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan orang lain ketika berdaya membalas, dan bersikap adil ketika kuat.
ISL( Nota Tambahan)
Kesantunan merupakan kata-kata atau perlakuan yang:
sesuai
tidak menimbulkan konflik
sentiasa menjaga air muka pendengar
ikhlas
merangkumi hubungan antara manusia dengan manusia dan manusia dengan khalik.
          Pada umumnya, bahasa yang sopan mempunyai kosa kata yang halus untuk menyampaikan sesuatu mesej atau perasaan seperti ibarat kata bijak pandai;

Tutorial 3
1. Jelaskan konsep kesantunan mengikut kefahaman dan budaya anda sendiri setelah mengikuti kuliah tentang konsep kesantunan.

Kesantunan merupakan aturan perilaku yang ditetapkan dan disepakati bersama oleh sesuatu masyarakat tertentu sehingga menjadi prasyarat dalam bermasyarakat
Kesantunan dapat dilihat dari pelbagai segi dalam pergaulan sehari-hari:
i. kesantunan memperlihatkan sikap yang mengandung nilai sopan santun atau etiket dalam pergaulan sehari-hari.
-Orang yang santun tergambar nilai sopan santun atau nilai etiket pada dirinya
ii. kesantunan sangat kontekstual - berlaku dalam masyarakat, tempat, atau situasi tertentu, tetapi belum tentu berlaku dalam masyarakat, situasi dan tempat lain
-Misalnya, penggunaan kata-kata yang agak kasar boleh berlaku dalam pergaulan rakan-rakan karib, tetapi tidak sopan jika digunakan terhadap rakan yang baru dikenali
-Penggunaan kata ganti 'aku' dalam perbualan dengan ibu bapa biasa digunakan dalam masyarakat Cina, tetapi tidak sopan dalam bagi masyarakat Melayu
iii. kesantunan selalu berlaku dalam hubungan dua pihak seperti antara anak dan orang tua, antara orang yang masih muda dan orang yang lebih tua, antara tuan rumah dan tamu, antara lelaki dan wanita, antara murid dan guru, dan sebagainya.
-Misalnya, seorang anak sentiasa akan menghormati dan berbahasa santun dengan ibu bapa

-Namun mungkin tidak berlaku jika anak ini berkomunikasi dengan rakan-rakan sebaya, ada ketikanya komunikasi dalam bentuk bahasa kasar

2.Berikan ulasan anda terhadap takrifan-takrifan kesantunan yang telah diberikan oleh tokoh-tokoh dunia.
Asmah Hj. Omar (2000), telah membahagikan kesantunan kepada dua jenis iaitu
i. kesantunan asas
ii. kesantunan berkala.
i. Kesantunan asas ialah kesantunan sedia ada yang merupakan pedoman bagi masyarakat berhubung antara satu sama lain.
-Dengan cara menunjukkan adanya sikap berbaik-baik antara satu sama lain yang menghendaki ahli masyarakat bersopan santun antara satu sama lain.
- Ini kerana dalam mana-mana masyarakat yang bertamadun ada kesopanan asas yang dikaitkan dengan didikan sejak awal lagi seperti yang terdapat dalam ajaran Islam atau agama-agama lain.
ii. Kesantunan berkala pula merujuk kepada kesantunan yang menggambarkan ucapan yang dilakukan oleh masyarakat dalam hubungan antara satu sama lain keadaan, situasi dan tempat tertentu
 -Antaranya ialah taraf dan peranan orang yang bercakap, di mana dan dalam keadaan yang bagaimana, apa yang dipercakapkan, mengapa percakapan itu berlaku dan cara percakapan disampaikan.
 -Misalnya rakyat biasa dengan raja, rakyat dengan pemimpin, anak murid dengan guru dll
-Komunikasi tersebut mempunyai adab, peraturan dan etika tertentu


3.Jelaskan perbandingan konsep kesantunan berdasarkan pelbagai bangsa di Malaysia.
Agama Islam
Kesantunan dari sudut Islam menurut ajaran yang disampaikan oleh Nabi Muhammad SAW melalui hadis-hadis: “Barang siapa yang beriman pada Allah dan hari akhir maka hendaklah berkata baik atau lebih baik diam.”
Penganut agama Islam sentiasa berpegang kepada ajaran agama yang meminta umat Islam untuk bertutur dengan baik iaitu secara sopan santun supaya dapat diberkati oleh Tuhan.

Agama Buddha
Ajaran agama Buddha juga mengajar penganutnya supaya bersantun semasa menjalankan pergaulan seharian.
“Mempunyai pemikiran yang baik, bercakap dengan baik, melakukan perkara yang baik.”
Ketiga-tiga prinsip ini merupakan asas yang perlu dipegang kepada penganut agama Buddha. Oleh yang demikian, penganut akan sentiasa memegang pinsip “bercakap dengan baik” semasa bergaul dengan orang lain. Bersopan santun sentiasa diamalkan oleh penganutnya apabila bertutur dengan orang lain supaya tidak menyinggung perasaan orang lain.
Agama Hindu
Bagi masyarakat India,terdapat salah satu prinsip Tiga Kerangka Dasar yang mendidik penganut Agama Hindu supaya mengamalkan sifat kesantunan dalam kehidupan seharian, iaitu susila (Etika).
Susila (Etika): Berbudi pekerti mulia apabila berkomunikasi antara satu sama lain untuk mewujudkan hubungan harmoni sesama manusia.
Kaum India akan berpegang kepada prinsip susila dalam Tiga Kerangka Dasar agama Hindu dengan bersifat bersopan santun, lemah lembut, halus, beradab dan berbudi pekerti mulia semasa menjalankan perbualan seharian.
PENJAGAAN MUKA SEBAGAI ASAS KESANTUNAN

Konsep kesantunan
·         Perlakuan yang mengurangkan pergeseran dalam sesuatu interaksi (Lakoff, 1975:64)
·         Usaha mengekalkan komunikasi yang harmoni tanpa konflik (Fraser dan Nolan, 1981:96)
·         Perlakuan yang mewujukan pengiktirafan diri dalam sesuatu interaksi sosial (Leech,1983:104)
·         Kesantunan diukir berdasarkan penggunaan kata-kata dan perlakuan seseorang individu.

Konsep Penjagaan Muka Sebagai Asas Kesantunan
    Muka dalam masyarakat Melayu merujuk kepada air muka (Asmah,2000:101)Muka sangat berkait rapat dengan maruah diri sehingga tercipta pelbagai peribahasa yang berkaitan dengan muka.
        Antaranya ialah :
·         Muka tarpal
·         Muka sengkalan
·         Muka bantal
·         Meka papan

1.    Penciptaan peribahasa yang banyak itu mempunyai satu makna menunjukkan bahawa orang melayu sangat mementingkan malu dan air muka.

2.    Malu dapat fahami sebagai suatu nilai suci dan murni yang menjadi asas kepercayaan   diterima sebagai mutlak dan luhur yang merupakan maruah bangsa.

3.    Menurut Islam, malu ialah perasaan yang mendesak seseorang supaya menghindarkan segala yang keji dan melaksanakan segala tang terpuji.

4.    Konsep malu dalam masyarakat Melayu begitu luas serta menjadi asas didikan anak-anak.

5.    Menurut Zainal Kling (1980), konseo malu itu meliputi pelbagai segi pergertian termasuklah yang paling tinggi yang berkaitan dengan akhlak dan maruah individu, keluarga dan masyarakatnya.

6.    Seseorang perlu mengelakkan dirinya daripada menerima malu atau memberi malu kepada orang lain.


7.    Orang yang menerima malu, lazimnya akan berasa tertekan dan mudah hilang pertimbangan.

8.    Dalam hikayat sastera klasik, terdapat beberapa peristiwa peperangan, pergaduhan, pembunuhan, dan amuk yang berlaku disebabkan seseorang itu dimalukan

9.    Contohnya, balas dendam Jebat ke atas Sultan Melaka kerana telah memalukan Tuah yang dijatuhi hukuman bunuh kerana dituduh bermukah (zina) dengan perempuan istana.

10. Dalam masyarakat Melayu, malu itu bukan sahaja melibatkan perasaan sendiri bahkan sesuatu tindakan kita boleh juga memalukan kl=eluarha dan masyarakat.

11. Oleh itu, lahirlah peribahasa “menconteng arang di muka” yang bermaksud sesuatu perlakuan yang mendatangkan malu dan aib kepada keluarka.

12. Antaranya sesuatu tindakan yang terkeluar daripada kehendak dan norma masyarakat, seperti seorang gadis “Kahwin lari”, maka tindkaannya dikatakan tindakan yang tidak santun kerana telah melanggar adat masyarakatnya.

13. Anggota masyarakat yang sanggup memalukan s=diri sendiri dan ahli keluarga dianggap tidak bermaruah.

14. Maruah dan harga diri seseorang perlu dijaga dengan berpegang kuat pada konsep malu (Penjagaan air muka)

15. Konsep malu dalam masyarakat Melayu adalah bertujusn untuk maruah dan air muka.

16. Malu juga boleh berpunca daripada penggunaan bahasa.

17. Sewaktu berinteraksi, orang Melayu ditegah sama sekali menghina dan merendah-rendahkan peribadi seseorang.

18. Perkataan yang kelaur dari bibir hendaklah santun, tidak mengandungi unsur-unsur yang memalukan diri, keluarga dan pihak lain walaupun sewaktu menyatakan sesuatu yang benar.

19. Mulut ialah salah satu anggota yang sangat perlu dijaga memandangkan mulut merupakan bahagian anggota yang mengungkapkan kata dan anggota yang paling hampir dengan muka.

20. Mulut boleh mendatangkan malu kepada diri sendiri dan orang lain.

21. Oleh itu, penggunaan mulut pada setiap hari perlu dikawal dan orang Melayu sangat memberatkan perkara ini.

22. Ini jelas dengan penciptaan peribahasa seperti “kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.

23. Orang Melayu juga tidak boleh menerima orang yang menggunakan mulutnya untuk menyampai-nyampaikan cerita orang lain daripada seorang kepada seorang yang lain sehingga dia dikatakan seperti “mulut tempayan”

24. Percakapan seseorang juga tidak boleh berlebih-lebih kerana ini boleh menimbulkan kebosanan orang lain terhadapnya sehingga dianggap seperti “mulut murai”.

25. Orang Melayu juga memberatkan penggunaan lidah kerana lidahlah yang membentuk kata-kata.

26. Penjagaan lidah sama penting dengan penjagaan mulut kerana itu ada peribahasa yang berkaitan dengan lidah yang buruk seperti “lidah bercabang”, “lidah buaya”, “lidah tidak bertulang”.

27. Namun, sekiranya lidah itu digunakan secara positif (santun), maka dikata “lidah manis” dan “lidah pendita” (Mohd Tajuddin Haji Abd Rahman, 1999:127)

28. Dalam membincangkan tugas mulut dan lidah, kita tidak boleh mengabaikan soal hati.

29. Ini adalah kerana hatilah yang mendorong sesuatu ungkapan yang ditugaskan kepada lidah dan mulut,

30. Oleh itu, kata-kata menggambarkan kati.

31. Hati yang baik akan mengungkapkan bahasa yang santun dan sebaliknya.








   ISL(Nota Tambahan)
   
Kita boleh mengelakkan pelbagai masalah jika percakapan kita baik. Antaranya adalah pergeseran, pertelingkahan ataupun perselisihan faham dapat dielakkan. Selain itu, persekitaran yang aman damai dan harmoni dapat diwujudkan jika seluruh masyarakat bertutur dengan sopan dan santun.
Perkara ini ada disebut oleh Raja Ali Haji (2000:8) di dalam gurindamnya seperti yang berikut:

"Apabila terpelihara lidah,
Nescaya dapat daripadanya faedah."
Maksudnya adalah kita dapat memperoleh pelbagai faedah jika kita boleh mengawal lidah kita iaitu percakapan kita.
Manakala mengenai hati pula, Raja Ali Haji seterusnya berkata:
" Hati itu kerajaan di dalam tubuh,
Jikalau zalim, segala anggota pun roboh."
Maksudnya adalah hati merupakan anggota badan yang menguasai dan mengawal segala tingkah laku serta percakapan kita. Seandaiya hati kita jahat, maka tingkah laku serta percakapan kita pun jahat juga.

"Tapi sayang
Tatkala bahasa disalah guna
Oleh lidah bercabang dua
Segala yang indah menjadi nista
Binasalah badan seluruh anggota
Bagai bunga kembang tak jadi"
(Sajak Bahasa,Norlila Abdul Ghani)
Rangkap sajak ini membawa maksud menggunakan kata-kata yang salah dalam percakapan akan membawa binasa kepada seseorang itu. Penulis sajak ini menasihati pembaca supaya bercakap dengan berhati-hati dalam kehidupan seharian.

"Ke tanah seberang satu purnama,
Duduk bertamu rumah saudara;
Kalau bertutur dengan sempurna,
Nahu tersusun santun terjaga."
(Pantun Bahasa)
Penulis menasihati pembaca supaya bertutur dengan sempurna iaitu dengan sopan santun, halus dan menggunakan kata-kata yang baik supaya kesantunan kita terjaga.

Tutorial 4
1. Jelaskan konsep penjagaan muka mengikut kefahaman anda sendiri.
·         Merujuk kepada air muka
·         Berkait rapat dengan maruah diri.
·         Terdapat pelbagai peribahasa yang berkaitan dengan muka seperti muka tembok, muka papan dan sebagainya. Ini menunjukkan orang Melayu mementingkan malu dan air muka.
·         Sesuatu perlakuan yang buruk yang mendatangkan malu akan menjejaskan imej sendiri dan juga keluarga.
·         Sewaktu berinteraksi, orang Melayu ditegah menghina dan merendah-rendahkan peribadi seseorang.
·         Penggunaan bahasa dan perkataan yang keluar dari bibir hendaklah santun, tidak mengandungi unsur-unsur yang memalukan diri, keluarga dan pihak lain walaupun yang dihujah itu benar.
·         Mulut boleh mendatangkan malu kepada diri sendiri dan orang lain. Oleh itu, penggunaan mulut perlulah dikawal.
·         Penjagaan lidah juga penting kerana terdapat peribahasa yang berkaitan dengan lidah seperti lidah bercabang, lidah buaya, dan lidah tidak bertulang.
·         Percakapan juga tidak boleh berlebih-lebih kerana ini boleh menimbulkan kebosanan orang lain.
·         Kata-kata menggambarkan hati. Hatilah yang mendorong sesuatu ungkapan yang ditugaskan kepada lidah dan mulut. Oleh itu, hati yang baik akan mengungkapkan bahasa yang santun dan sebaliknya.
2. Mengapakah penjagaan muka sangat penting dalam pergaulan dan komunikasi dalam masyarakat?
---Dapat mewujudkan perpaduan antara masyarakat berbilang kaum di negara kita.  
·         Masyarakat Malaysia yang berbudi bahasa akan saling menghormati dan membantu tanpa mengira bangsa, kepercayaan, budaya serta agama.
·         Masyarakat akan dapat hidup dalam suasana yang harmoni dan gembira serta merealisasikan gagasan Satu Malaysia.
·         Perselisihan faham antara kaum atau rusuhan kaum seperti peristiwa 13 Mei 1969 dapat dielakkan.
·         Hubungan silaturahim antara masyarakat Malaysia dapat dieratkan dan secara tidak langsungnya perpaduan antara rakyat Malaysia dapat dipupuk.
---Melahirkan masyarakat yang lebih bertamadun.
·         Masyarakat yang bertamadun merupakan masyarakat yang memiliki tahap tatasusila yang tinggi dan kebudayaan yang luhur (berbudi bahasa) selain pencapaian lahiriah.
·         Dengan adanya masyarakat yang bertamadun, suasana persekitaran yang aman damai dapat diwujudkan.
3.Air muka seseorang dapat menunjukkan sikap dan tingkah lakunya. Jelaskan dengan contoh-contoh yang sesuai.
a. Menggunakan perkataan atau ayat yang tidak mengandungi unsur-unsur yang memalukan diri semasa bertutur . Contoh:  Jojo tidak menggunakan bahasa yang kesat dan kasar semasa bertutur kerana dia mengetahui bahawa perkataan-perkataan tersebut memalukan diri sendiri.
b. Bertutur dengan lemah lembut, halus, tidak meninggikan suara semasa bercakap untuk menjaga muka sendiri (maruah diri). Contoh: Nana selalu menggunakan nada suara yang rendah dan lembut semasa bertutur dengan orang lain supaya  orang lain selesa mendengar. Hal ini secara tidak langsungnya akan menjaga muka Nana  kerana dia bersopan santun.
c. Tidak bercakap bohong kerana hal ini boleh menjejaskan kepercayaan orang lain terhadap kita. Contoh: Ben seorang yang tidak  suka bercakap bohong dan dia selalu berkomunikasi dengan orang lain secara jujur dan iklhas. Dengan ini, Ben telah memperoleh kepercayaan ramai kawannya. Rakan-rakan selalu memuji personaliti Ben dan mereka suka bergaul dengannya. Secara tidak langsung, muka (maruah) Ben dapat dijaga.
d. Bersifat merendah diri dan tidak sombong semasa manjalankan perbualan dengan orang lain supaya tidak dibenci oleh orang lain. Contoh: Chong disukai oleh rakan-rakannya kerana dia tidak bersikap sombong  semasa dipuji oleh orang lain walaupun dia  selalu mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan. Sebaliknya, dia bersikap rendah diri. Sikap merendah diri dapat membantunya untuk menjaga muka (maruah) Chong kerana rakan-rakan suka bergaul dengannya.
Kesantunan Merentas Budaya
Konsep
Budaya atau kebudayaan (daripada perkataan Sanskritbuddayah, yang merupakan kata jamak bagi perkataanbuddhi, yang bermaksud budi pekerti atau akal.)
Secara amnya, budaya membincangkan hal-hal berkaitan dengan budi dan akal manusia.
Kebudayaan mempunyai hubungan erat dengan masyarakat.
Edward B. Taylor melihat budaya sebagai satu konsep menyeluruh yang mengandungi ilmu pengetahuan, kepercayaan, kesenian, tatasusila, undangundang, data resam dan lain-lain kebolehan serta kebiasaan yang diperolehi oleh manusia sebagai anggota masyarakat.
Di dalam pengertian yang luas pula, budaya bermaksud segala sesuatu yang dibawa atau dikerjakan oleh manusia.
Di dalam bahasa Inggeris, kebudayaan disebut sebagaiculture, yang berasal daripada perkataan Latin coloreyang bermaksud menanam atau mengerjakan.
Kebudayaan mempunyai hubungan erat dengan masyarakat.
Lakoff (1975) mendefinisikan kesantunan sebagai perlakuan yang mengurangkan    pergeseran dalam sesuatu interaksi.
Fraser dan Nolan (1981) pula menyatakan bahawa kesantunan berlaku apabila kontrak      perbualan digunakan oleh penutur dan pendengar bagi mengekalkan hubungan yang harmoni  dalam komunikasi.
Selain itu, kesantunan dianggap sebagai usaha mengurangkan Tindakan Ancaman Muka    (TAM) dalam perbualan terhadap pendengar (Brown dan Levinson, 1987).
Jadi, konsep kesantunan tidak lengkap jika perbincangannya terbatas kepada aspek  berbahasa dan perlakuan semata-mata, jika tidak dikaitkan dengan konsep keihklasan.
Manusia boleh bertopeng dengan pelbagai wajah untuk mencapai hasratnya, sedangkan    hakikatnya tiada sesiapa yang tahu.
Kesantunan merupakan aturan perilaku yang ditetapkan dan di sepakati bersama oleh suatu  masyarakat tertentu sehingga menjadi prasyarat yang disepakati dalam interaksi sosial.
Seseorang itu boleh menuturkan kata-kata yang indah atau menunjukkan tingkah laku yang  sopan dalam sesuatu situasi, tetapi perlakuan tersebut belum pasti menggambarkan  keihklasannya.
KESANTUNAN MERENTAS BUDAYA
•Konsep kesantunan tidak harus tertumpu kepada satu-satu bangsa sahaja.
•Konsep kesantunan merentas budaya yang pelbagai.
•Pemahaman tentang apa yang dikatakan SANTUN dalam pelbagai budaya harus diberi  penekanan dalam proses berkomunikasi.
•Bila proses komunikasi melibatkan pelbagai budaya.

KOMUNIKASI SILANG BUDAYA

•Komunikasi silang budaya dipengaruhi oleh padangan terhadap dunia, kepercayaan dan  tingkah laku, sistem kod serta tanggapan terhadap hubungan.
•Komunikasi silang budaya merupakan komunikasi yang melibatkan individu daripada latar  budaya yang pelbagai.
•Komunikasi ini berlaku apabila kita bercakap dengan orang yang berbeza bangsa, ras,  bahasa, agama, tingkat pendidikan dan status sosial.
•Komunikasi silang budaya ialah komunikasi dengan mereka yang berlainan etnik dan jantina  dalam pelbagai konteks seperti konteks pendidikan, politik, teknologi dan lain-lain.
•Jadi segala komunikasi yang terjadi ini akan lebih secara toleransi serta mencapai matlamat  yang maksimun jika nilai-nilai kesantunan sesuatu budaya atau masyarakat difahami dan dihayati.

Nilai-nilai kesantunan dalam masyarakat Melayu:

1.    Berpegang kuat pada adat resam dan agama
·         Kaum Melayu perlu mematuhi segala ajaran agama Islam dan tidak boleh melanggari ajaran agama.
·         Kaum Melayu tidak boleh melakukan aktiviti yang melanggari ajaran agama Islam seperti minum arak dan makan makanan yang tidak halal dan sebagainya.

2.    Memberi salam apabila bersua
·         Memberi salam sambil bertanya khabar apabila berjumpa dengan orang lain sama ada orang yang dikenali atau tidak merupakan tingkah laku yang sopan santun dalam kalangan masyarakat orang Melayu.


3.    Tidak menyampuk semasa orang tua bercakap
·         Menyampuk adalah perbuatan yang tidak santun terutamanya apabila orang tua sedang bercakap. Orang muda seharusnya menumpukan perhatian apabila orang tua sedang bercakap dan hanya bertutur selepas orang tua sudah habis bercakap.

4.    Kata sapaan
·         Kata sapaan merupakan kaedah yang digunakan oleh sesuatu masyarakat atau bangsa untuk menegur atau menyapa seseorang, sama ada dalam konteks rasmi ataupun tidak rasmi.
·         Dalam kalangan masyarakat Melayu, kata sapaan boleh dipengaruhi oleh faktor umur, status, kedudukan, pangkat seseorang dalam masyarakat. Selain itu, kata sapaan juga dipengaruhi oleh kedudukan seseorang dalam keluarga.

5.    Kata gelaran
·         Gelaran merupakan suatu kata awalan atau akhiran yang ditambah kepada nama seseorang sama ada menandakan darjah kebesaran atau kedudukan seseorang secara rasmi tidak tidak kira ia adalah kelayakan professional atau akademik.
·         Contohnya, Ph.D, MD, IEng dan sebagainya.

     6. Panggilan
·         Kata panggilan sebenarnya lebih kurang sama dengan kata sapaan.
·         Contohnya, panggilan ayah, ibu, adik, abang, kakak dan sebagainya yang digunakan di dalam sebuah keluarga.

     7. Bersalam
a.    Bersalam adalah budaya masyarakat Melayu.
b.    Bersalaman mestilah dibuat dengan menggunakan cara yang betul supaya kedua-dua belah pihak dapat merasai kasih sayang dan silaturahim serta dapat memahami antara satu sama lain.
     8. Bertanya khabar
a.    Bertanya khabar juga merupakan budaya masyarakat Melayu. Tingkah laku ini lazimnya akan dibuat selepas bersalaman antara satu sama lain.
b.    Bertanya khabar bertujuan untuk memahami antara satu sama lain dengan lebih mendalam.


  1. Melayan tetamu
a.    Dalam ajaran Islam, umat Islam dituntut untuk melayan tetamu yang pergi ke rumah tuan rumah dengan layanan yang paling baik.
b.    Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud, "Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat hendaklah memuliakan tetamu dengan memberi layanan kepadanya."
  1. Menghormati orang tua

    • Menghormati dan berbakti kepada kedua-dua orang tua bagi masyarakat Melayu adalah wajib.
    • "Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya, dan berbuat baiklah kepada ibu bapa". (QS. An-nisa : 36)
    • Demikian Allah SWT sudah menetapkan perintah- Nya agar anak haruslah berbuat baik kepada kedua -dua orang tua.

Nilai-nilai kesantunan dalam masyarakat Cina

  1. Tunduk ketika memberi salam.
    • Bagi masyarakat Cina, tunduk ketika memberi salam adalah dianggap sebagai satu tingkah laku yang sopan santun.
    • Tingkah laku ini bertujuan untuk menunjukkan perasaan hormat dalam hati kita terhadap orang lain.
  2. Orang tua makan dahulu.
    • Dalam "Di Zi Gui" iaitu karya yang ditulis oleh Li Yu Xiu (1662-1722), penulis telah menasihati orang muda supaya sentiasa memberi keutamaan kepada orang tua semasa makan. Orang muda mesti menunggu orang tua makan dahulu sebelum mereka mula menjamu selera.
  3. Tunggu sehingga semua ahli keluarga tiba dulu.
    • Masyarakat Cina harus menunggu sehingga semua ahli keluarga tiba di depan meja makan sebelum mereka mula menjamu selera. Perbuatan ini dianggap sebagai tanda penghormatan terhadap semua ahli keluarga.
  4. Dalam tokong tidak membenarkan memakai topi dan kasut.
    • Bagi masyarakat Cina yang menganuti agama Buddha, mereka tidak dibenarkan untuk memakai topi dan kasut semasa bersembahyang di dalam tokong. Hal ini kerana perbuatan ini akan dianggap tidak menghormati Tuhan.
  5. Menanggalkan kasut sebelum masuk ke dalam rumah.
    • Selain di dalam tokong, masyarakat juga digalakkan untuk menanggalkan kasut sebelum masuk ke dalam rumah seseorang. Perbuatan ini adalah untuk menghormati tuan rumah.

Nilai-nilai kesantunan dalam masyarakat India
  1. Duduk bersila semasa makan.
    • Masyarakat India perlu duduk bersila semasa makan kerana cara duduk ini merupakan cara duduk yang tepat serta sopan semasa mereka menjamu selera. 
  2. Tidak membazirkan makanan.
    • Kaum India tidak dibenarkan untuk membazirkan makanan kerana perbuatan ini dianggap tidak beretika serta tidak santun.
  3. Senyap semasa bersembahyang.
    • Semasa bersembahyang, masyarakat India perlu senyap dan tidak boleh bising di dalam kuil. Perbuatan ini adalah untuk menghormati Tuhan.
  4. Menanggalkan kasut sebelum masuk ke dalam kuil.
    • Sama seperti kaum Cina, kaum India tidak dibenarkan memakai kasut semasa masuk ke dalam kuil kerana perlakuan ini dianggap tidak menghormati Tuhan.
  5. Bersalam dengan orang yang lebih tua.
    • Apabila bertemu dengan orang yang lebih tua di mana-mana tempat, masyarakat India perlulah bersalam dengan mereka terutamanya orang tua yang dikenali sebagai tanda penghormatan terhadap mereka.

Kesantunan Merentas Budaya dari Segi Pendidikan

•Kerjaya sebagai seorang guru tidak mengira kaum dan akan mendidik murid-murid yang mempunyai pelbagai kaum

•Jadi seorang guru mestilah sentiasa  mengamalkan nilai-nilai kesantunan yang baik dari    segi:

i. kesantunan berpakaian 
→ Peraturan Tatatertib dan Kelakaun bagi penjawat awam.Guru tidak boleh berpakaian yang merangsang orang lain terutamanya dari segi jantina yang berbeza contohnya berpakaian pakaian tembus pandang (transparence), menampakkan bahagian badan, blause yang terlalu mini atau terbelah terlalu tinggi.

ii. Kesantunan tingkah laku
→ gerak geri guru ketika menghadapi sesuatu dalam situasi tertentu. Contohnya: ibu bapa yang datang berurusan di sekolah, berkunjung ke sekolah yang atas sebab urusan,duduk di dalam kelas,berhadapan dengan orang yang kita hormati seperti guru besar atau pegawai dari jabatan,berjalan di tempat umum dan sebagainya.
→Tingkah laku guru menjadi model kepada anak didik.

iii. Kesantunan berkomunikasi 
→Ketika berkomunikasi, guru perlu mengambil kira norma-norma budaya dan tidak hanya sekadar menyampaikan idea yang difikirkan sahaja.Cara berbahasa harus disesuaikan dengan unsur-unsur budaya yang ada dalam masyarakat setempat
→Perkataan atau bahasa yang digunakan perlulah sesuai dengansituasi ketika berkomunikasi. 
→ Guru yang tidak dapat menggunakan kesantunan berbahasa dengan betul mungkin akan dianggap sebagai seorang yang sombong, angkuh, tak acuh, egois, tidak beradat, bahkan tidak berbudaya. 
→Guru seharusnya menjaga tutur katanya agar sentiasa mengamalkan kesantunan bahasa dan mampu memiliki bahasa yang santun dan sesuai kepada muridnya, walaupun muridmenunjukkan tingkahlaku yang bermasalah. 
→ Guru juga menjadi teladan bagi murid dengan menerapkan prinsip kesantunan dalam setiap tutur katanya. 
Tutorial 5
1.Jelaskan konsep kesantunan merentas budaya berdasarkan kefahaman anda sendiri.
•Konsep kesantunan tidak harus tertumpu kepada satu-satu bangsa sahaja.
• Konsep kesantunan merentas budaya yang pelbagai.
• Pemahaman tentang apa yang dikatakan SANTUN dalam pelbagai budaya harus diberi penekanan dalam proses berkomunikasi.
• Bila proses komunikasi melibatkan pelbagai budaya.

KOMUNIKASI SILANG BUDAYA.
•Tahap silang budaya boleh diukur berdasarkan pandangan terhadap dunia, kepercayaan dan tingkah laku, sistem kodserta tanggapan terhadap hubungan.
•Pandangan terhadap dunia ialah kepercayaan terhadap alam semula jadi atau nilai yang dipegang dan ia adalah sukar diubah.
•Setiap budaya mempunyai tanggapan masing- masing mengenai apa yang betul atau salah.

2.Terangkan faktor-faktor yang perlu diberikan perhatian dalam komunikasi silang budaya supaya tidak berlaku konflik dalam komunikasi tersebut.
•Perbuatan mencium pipi wanita (Perspektif orang Barat &Timur)
    -Barat-  sebagai tanda menghormati tetamu
    -Timur-  tidak bersopan
•Pandangan mata secara terus (Perspektif orang Jepun &Barat)
    -Jepun-  perbuatan yang tidak merendah diri
   -Barat-  dianggap menyimpan muslihat dan bersikap sangsi

terhadap sesuatu jika tidak melakukan pandangan mata
•Cara melayan tetamu jika sibuk ( Korea&Melayu)
   -Korea-  memberitahu secara terus,menyuruh tetamu balik
    -Melayu-  mengutamakan tetamu
•Reaksi terhadap sesuatu yang tidak puas hati (Barat&Timur)
   -Barat-  berterus terang,berbincang dan  mengharmonikan kembali suasana
  -Timur-  memendam rasa.

No comments:

Post a Comment