Monday, 7 September 2015

GSB BAB 1



1.1  Pengertian Budi

·         Berasal daripada kata Sanskrit iaitu Buddhi
*bermaksud bijak, pekerti baik dan mulia.
·         Merujuk kepada tingkah laku manusia yang baik, mulia dan memberikan kebaikan kepada orang lain.
·         Menurut Kamus Dewan  (2005), budi ialah akal dan kebijaksanaan, atau perangai, akhlak, tingkah laku, kelakuan, watak, atau sifat baik, perbuatan baik, kebajikan, bicara dan daya upaya yang baik.
·         Bermaksud kebaikan atau kebijaksanaan yang dilakukan oleh seseorang individu atau kumpulan terhadap individu atau kumpulan lain.
·         Budi lahir fikiran yang baik yang akan menzahirkan perbuatan atau daya upaya yang terpuji
·         Adab, sopan santun yang menggambarkan seseorang yang berakhlak dan beriman.
Imam Al-Ghazali (2002)
Budi pekerti berasaskan kepada pertimbangan akal, hanya nafsu dan marah. Keseimbangan ketiga-ketiga aspek ini sangat penting untuk mencernakan budi yang baik kepada seseorang individu. Budi lahir daripada pertimbangan akal yang baik, seterusnya akan menjelmakan tabiat, akhlak atau watak yang terpuji
Mustafa Haji Duad (1995)
Menjelaskan perkataan budi apabila ditambah dengan awal “ber” menjadi berbudi atau “man” di akhirnya menjadi budiman akan membawa maksud seseorang yang mempunyai budi bahasa, adab sopan, bersungguh-sungguh dalam pekerjaan, mempunyai daya ikhtiar yang tinggi, matang, bijaksana dalam membuat sesuatu keputusan dan yang paling penting banyak menabur jasa dan bakti. Penjelasan ini merangkumi aspek pertuturan, tingkah laku, dan pemikiran yang berakhlak mulia dan terpuji. Penjelmaan budi akan terpancar dalam cara hidup yang sentiasa ingin berbuat baik, berbakti dan berjasa kepada diri sendiri, ibu bapa, kawan-kawan, masyarakat dan Negara. Dengan kata lain, orang yang berbudi berpegang kepada prinsip hidup di dunia biar berjasa dan tidak menyusahkan orang lain dan apabila mati akan meninggalkan nama yang baik.

Bagi masyarakat Melayu
·         Perkataan budi itu membawa pelbagai maksud antaranya jasa dan sumbangan yang diberikan kepada individu yang lain.
·         Satu sifat atau perbuatan yang merujuk kepada perbuatan yang menyenangkan hati orang lain.
·         Satu elemen wajib bagi setiap individu untuk menjadi insan yang sempurna pada mata masyarakat.
·         Tidak mengharapkan balasan.
·         budi atau sumbangan dari segi tenaga atau material, mestilah dberikan dengan iklhas jika ingin diberkati Allah SWT.
·         Orang yang menerima budi pula tidak dituntut untuk membalas budi yang diterima, memadai budi diterima dengan penuh ikhlas dan kesyukuran.
·         Merupakan tingkah laku  individu yang baik, sopan santun, berakhlak terpuji dan berwatak insan mulia serta mempunyai akal fikiran yang baik dan bijaksana.
·         Budi yang baik melambangkan sikap manusia yang terpuji dengan perbuatan  yang berakhlak serta memberikankan kebaikan kepada individu yang lain.
·         Budi yang baik melahirkan bicara yang santun dan halus yang menggambarkan ketinggian akal fikiran dan kebijaksanaan yang tinggi.
·         Budiman akan dipandang mulia dan disukai oleh masyarakat.
·         Pandangan mulia terhadap individu yang budiman menyebabkan masyarakat Melayu amat mulia terhadap individu yang budiman menyebabkan masyarakat Melayu amat mementingkan pendidikan akhlak terhadap anak-anak mereka.
·         Budi akan terpancar melalui akhlak yang mulia.

1.2  Pengertian Bahasa

Kamus Dewan (2002), menjelaskan maksud bahasa ialah sistem lambing bunyi suara yan dipakai sebagai alat perhubungan dalam lingkungan satu kelompok manusia, dan percakapan yang baik, tingkah laku yang baik, dan sopan santun. Setiap bangsa mempunyai sistem lambing bunyi suara yang tersendiridan berbeza dengan bangsa-bangsa lain. Sistem lambing bunyi ini diterima, dipersetujui dan diguna pakai oleh kelompok masyarakat itu. Sistem lambang bunyi ini menjadi identiti bangsa itu sendiri dan terus akan diperturunkan daripada satu generasi kepada generasi seterusnya.

1.    Bersistem dan Sistematik

Bahasa mempunyai peraturan-peraturan atau pola-pola tertentu yang perlu dipatuhi. Pada umumnya, bahasa terdiri daripada dua sistem iaitu sistem bunyi dan sistem makna.

2.    Arbitari

Bahasa yang wujud dalam sesuatu masyarakat tidak mempunyai peraturan khusus yang dapat mengatur pembentukan kata-kata atau makna yang diberikan dalam sesuatu bahasa itu. Mekanisme yang ada hanyalah kesepakatan yang diterima bersama-sama dalam kelompok masyarakat itu saja.

3.    Vokal

Bunyi-bunyi yang dihasilkan oleh alat-alat artikulasi bersifat lisan (vokal).

4.    Simbol

Bunyi yang diucapkan oleh seseorang hasil daripada penggabungan simbol-simbol atau lambang bahasa yang disusun secara sistematik. Simbol-simbol itu akan dapat dilihat apabila bahasa itu diungkapkan secara bertulis dan mempunyai makna yang disepakati bersama.

5.    Alat komunikasi

Manusia menggunakan bahasa untuk berinteraksi dalam kehidupan seharian mereka.

6.    Dinamis

Sesuatu bahasa akan terus mengalami perubahan dan perkembangan mengikut peredaran zaman.


1.3  Pengertian Budi Bahasa
Budi bahasa merangkumi:
·         Pekerti
·         Akhlak
·         Watak dan kelakuan yang baik
·         Sopan
·         Pemurah
·         Nilai-nilai murni lain
Budi bahasa lazimnya merujuk kepada
·         Tutur kata
·         Kelakuan
·         Sopan santun
·         Tatatertib
·         Akal
·         Kebijaksanaan
·         Perbuatan kebajikan yang tercantum dalam kata-kata akhlak yang mulia.
Nilai-nilai murni yang diterima dan diamalkan oleh masyarakat Malaysia yang merentasi individu, kekeluargaan, masyarakat dan kenegaraan adalah nilai sejagat yang dituntut oleh agama, kepercayaan, adat rasmi dan kebudayaan.
Tutorial 1
1. Buat perbincangan tentang budi dan bahasa mengikut permahaman anda sendiri setelah mengikuti kuliah daripada pensyarah anda.
Budi bahasa merujuk kepada tutur kata,kelakuan,sopan santun dan tatatertib,akal kebijaksanaan dan perbuatan kebajikan tercantum dalam kata-kata mulia,dengan kata lain,setiap gerak laku,tutur kata,tata hidup,pemikiran dan perasaan baik terhadap orang lain.

2.Jelaskan pengertian budi bahasa daripada perspektif orang Melayu, orang Cina dan orang India.
Orang Melayu
Orang Melayu menjunjung tinggi nilai budi dan bahasa.
Mereka menganggap budi dan bahasa sebagai satu entiti yang bertaut dan saling melengkapi.
Tautannya menjadi pegangan nilai yang daripadanya terpancar unsur fizik dan unsur metafizik seseorang.
Orang yang dianggap sempurna ialah orang yang kaya budi bahasa.



Orang Cina dan India
Dalam masyarakat Cina dan India, budi bermaksud perbuatan yang mulia dan baik kepada orang lain. Contohnya, kita membantu orang yang berada dalam kesusahan tanpa mengira agama, bangsa dan adat serta kepercayaan. Selain itu, budi juga merupakan perbuatan baik yang dilakukan secara ikhlas dan penuh dengan kerelaan.
Dalam masyarakat Cina dan India, bahasa bermaksud alat komunikasi yang digunakan dalam kehidupan seharian kita untuk menulis, membaca, bertutur dan sebagainya supaya orang lain memahami apa yang ingin kita sampaikan. Contohnya, kaum India menggunakan Bahasa Tamil manakala kaum Cina menggunakan Bahasa Cina.
Dalam masyarakat Cina dan India, budi bahasa bermaksud kesopanan dan kesantunan seseorang itu dalam melakukan sesuatu perkara terutamanya berkaitan dengan bahasa seperti pertuturan dan percakapan supaya tidak menyinggung perasaan orang lain.
3.Ulas pantun di bawah dengan mengaitkan kepentingan budi terhadap sesuatu bangsa.
Tegak rumah kerana sendi,
   Runtuh sendi rumah binasa,
Sendi bangsa ialah budi,
    Runtuh budi, runtuhlah bangsa.
Pantun ini mengulaskan bahawa budi merupakan asas bagi setiap bangsa dan jika budi runtuh, sesuatu bangsa itu juga akan runtuh. Pantun ini sebenarnya menerangkan kepentingan budi terhadap kita.amalan berbudi dapat melahirkan masyarakat yang lebih bertamadun. Menurut konteks sejarah, masyarakat yang bertamadun merupakan masyarakat yang memiliki tahap tatasusila yang tinggi dan kebudayaan yang luhur selain pencapaian lahiriah. Oleh itu, masyarakat pada era tersebut dapat Berjaya membina empayar dan kerajaan yang kuat dan hebat seperti apabila tamadun Mesopotamia, tamadun Mesir Purba, tamadun Indus dan tamadun Hwang Ho walaupun pada masa itu teknologi masih belum berkembang seperti kontemporari. Walau bagaimanapun, senario hari ini yang menyaksikan masyarakat yang biadap dan kasar sikapnya seperti mengeluarkan kata-kata kesat amatlah memilukan hati bagai duri dalam daging. Hal ini seolah-olah masyarakat kita masih hidup dalam zaman jahiliah yang mana akhlak dan nilai hidup masyarakat pada masa tersebut adalah sangat rendah.






1.4  Ciri-Ciri Budi Bahasa

·         Memiliki akhlak yang sangat mulia yang terpancar melalui
·         Tutur kata yang halus,
·         Tingkah laku yang santun,
·         Pemikiran yang luhur,
·         Perasaan yang tenang,
·         Gerak laku yang tertib,
·         Hati yang mulia,
·         Sentiasa memberi kebaikan kepada orang lain
·         Tidak mementingkan diri-sendiri

1.5 Budi Bahasa Dalam Masyarakat Malaysia

1.    Budi Bahasa Masyarakat Melayu

Nilai-nilai budi bahasa yang diamalkan oleh masyarakat Melayu antaranya ialah:
a)    Bercakap dengan lembut dan halus semasa bercakap,
b)    Menundukkan badan apabila berjalan di hadapan orang tua,
c)    Memberi salam apabila bertemu,
d)    Berjabat tangan apabila bertemu dan berpisah,
e)    Berpakaian menutup aurat,
f)     Tidak membuat bising semasa waktu sembahyang,
g)    Makan menggunakan tangan kanan,
h)    Tangan kiri dianggap sebagai tangan kurang bersih kerana digunakan untuk membersihkan bahagian kotor badan,
i)      Tidak bercakap semasa makan,
j)      Sentiasa meminta maaf sekiranya melakukan kesalahan,
k)    Bersabar,
l)      Jujur,
m)  Tidak merenung mata dengan tajam semasa bercakap dengan ibu bapa, guru dan orang tua.
n)    Anak dara duduk bersimpuh
o)    Tidak menyampuk semasa orang tua bercakap
p)    Mendahulukan orang tua dalam segala urusan.

PENGERTIAN DALAM MASYARAKAT CINA DAN INDIA
Dalam masyarakat Cina dan India, budi bermaksud perbuatan yang mulia dan baik kepada orang lain. Contohnya, kita membantu orang yang berada dalam kesusahan tanpa mengira agama, bangsa dan adat serta kepercayaan.
Selain itu, budi juga merupakan perbuatan baik yang dilakukan secara ikhlas dan penuh dengan kerelaan.
Dalam masyarakat Cina dan India, budi bahasa bermaksud kesopanan dan kesantunan seseorang itu dalam melakukan sesuatu perkara terutamanya berkaitan dengan bahasa seperti pertuturan dan percakapan supaya tidak menyinggung perasaan orang lain.

2.    Budi Bahasa Masyarakat Cina
Nilai-nilai budi bahasa yang diamalkan oleh masyarakat Cina antaranya ialah:
a.    Makan menggunakan penyepit (chopstik),
b.    Tidak mengeluarkan bunyi yang terlalu kuat semasa makan,
c.    Siku tangan tidak diletakkan di atas meja semasa makan,
d.    Bercakap dengan lemah lembut dengan orang tua dan ibu bapa,
e.    Dilarang mengeluarkan kata-kata kesat dalam pergaulan,
f.     Individu yang sudah berkahwin memberi angpau kepada kanak-kanak
g.    Ibu bapa menghantar wakil untuk meminang
h.    Hormat-menghormati,
i.      Menundukkan badan semasa memberi salam,
j.      Tidak membuat bising semasa bersembahyang,
k.    Melayan tetamu dengan baik,
l.      Pemurah,
m.   Menolong orang susah.

3.    Budi Bahasa Masyarakat India
Nilai-nilai budi bahasa yang diamalkan oleh masyarakat India antaranya ialah:
a.    Duduk ketika makan,
b.    Tidak membazirkan makanan,
c.    Senyap semasa bersembahyang,
d.    Mengucap “vanakkam” sebagai tanda memberi salam,
e.    Duduk bersila ketika makan,
f.     Tidak bercakap ketika menguah makanan,
g.    Memakai pakaian tradisional apabila pergi ke kuil,
h.    Pemaaf,
i.      Pemurah,
j.      Berpakaian tidak mencolok mata,
k.    Sentiasa bersenyum apabila bersua dengan orang lain,
l.      Ibu bapa memberi restu kepada anak-anak mereka setiap hari,
m.   Tidak boleh berbual-bual dengan orang lain semasa berada di upacara kematian,
n.    Hormat-menghormati.






ISL (Nota Tambahan)
Kata Sapaan.
Contoh:
ORANG YANG DITUJUKAN

Saudara/saudari

Rujukan dan sapaan kepada orang yang baru dikenali, rujukan kepada hadirin majlis.
Cik
Orang perempuan yang belum berkahwin/ berkedudukan tinggi daripada penutur.
Saya
Digunakan apabila bertutur dengan orang yang dihormati dan mempunyai status yang lebih tinggi. (guru, orang yang lebih tua, orang yang baru dikenali)
Aku
Digunakan dalam situasi tidak formal atau kepada kenalan rapat.
Patik/hamba
Digunakan oleh rakyat biasa apabila bertutur dengan raja.
Beta
Digunakan oleh raja apabila bertutur dengan rakyat biasa.
Tuan
Orang yang mempunyai kedudukan tinggi daripada penutur.
Puan
Orang perempuan yang sudah berkahwin dan dipakai bersama nama atau jenis jawatan sperti Puan Pengetua.
Engkau/Kau
Digunakan dalam situasi tidak formal / kenalan rapat.
Tuk
Kadi/Iman/Penghulu
Anda
Digunakan dalam situasi formal dan boleh ditujukan kepada pendengar tanpa mengira peringkat umur.
Tuanku/ Baginda
Digunakan kepada raja.
Ia/Dia
Boleh dirujuk kepada manusia tetapi tidak kepada objek bukan manusia dan benda.
Beliau
Digunakan sebagai rujukan orang yang dihormati dan mempunyai kedudukan.
Mereka
Kata ganti diri  orang ketiga jamak.
-nya
Kata ganti menunjukkan keupayaan bagi orang ketiga tunggal ( Misalnya, pen ini pennya).  Boleh juga digunakan sebagai kata ganti  diri orang ketiga tunggal.
(Sampaikan salam saya kepadanya)































Contoh:
Pak-Digunakan untuk orang lelaki yangs ama sebaya dengan ayah kendiri.
Mak-Digunaka utnuk orang perempuan yang kira-kira sebaya dengan emak kendiri
Tok-Digunakan untuk orang lelaki atau prempuan yang kira-kira sebaya dengan datuk atau nenek kendiri.
Abang-Digunakan untuk orang lelaki yang tidak setua ayah kendiri dan juga tidak semua kendiri.
Kakak-Digunakan untuk orang perempuan yang tidak setua emak kendiri dan juga tidak semuda kendiri.
Adik-Digunakan untuk orang lelaki atau permepuan yang lebih muda daripada kendiri.


Tutorial 2
 Raja Ali Haji dalam Gurindam Fasal yang Keempat menyatakan ciri-ciri murni budi bahasa berkait rapat dengan hati seperti kata-katanya : Hati itu kerajaan di dalam tubuh, jikalau zalim segala anggota pun roboh”. Berikan ulasan anda.
      Gurindam Fasal ini menasihati kita mengamalkan nilai berhati-hati dalam melakukan sesuatu pekerjaan ,Baik hati dan tidak dengki kepada orang lain,Bercakap benarlah sepanjang masa dan Bersabar tanpa mengikut perasaan marah. Selain itu, kita mestilah memelihara pandangan mata daripada melihat perkara yg tak baik,Menjaga hati kerana hati itu pengawal tingkah laku dan Janganlah bersifat dengki. Di samping itu , kita hendaklah berfikir sebelum memuji atau mengumpat dan Janganlah suka berbohong kerana berbohong mendedahkan kelemahan diri kita sendiri.

 2. Amalan budi bahasa semakin terhakis dalam kalangan masyarakat Malaysia. Bincangkan.
Budi bahasa merupakan amalan baik yang perlu ada pada setiap orang agar segala tindakan mereka terpimpin dan tidak menyeleweng dari norma-norma sosial yang dikehendaki  dalam masyarakat. Budi bahasa ini penting untuk melahirkan insan yang mulia, unggul dan utopia demi merealisikan misi nasional negara ke arah Wawasan 2020. Sesungguhnya berakhlak mulia amat dituntut dari sudut budaya, peradaban dan agama kita. Namun begitu, dalam mengharungi era ledakan sains dan teknologi, budaya berbudi bahasa dalam kalangan masyarakat semakin lenyap dalam sanubari golongan dewasa dan remaja. Berita tentang remaja bertindak liar di luar batas-batas kehidupan dengan terlibat dalam aktiviti-aktiviti jenayah seperti gengsterisme, vandalisme dan pornografi sering terpampang di dada akhbar dan kaca televisyen. Hal ini jelas menunjukkan betapa kroniknya masalah kelunturan amalan berbudi bahasa dalam kalangan masyarakat.Sebelum keadaan menjadi lebih parah, budaya berbudi bahasa perlulah dijadikan sebagai amalan dalam kehidupan seharian kita kerana seribu satu kemaslahatan boleh diperoleh.

3. Bagaimanakah cara untuk meningkatkan semula amalan budi bahasa dalam kalangan masyarakat kita?

Melalui rombakan sistem pendidikan. Pendidikan merupakan wahana yang berkesan untuk mentarbiah masyarakat. Melalui pendidikan, kita diajar, dibimbing dan diasuh untuk menjadi insan yang kamil dan holistik sama ada dari aspek jasmani, rohani dan intelek. Bukan itu sahaja, pendidikan juga mampu melahirkan insan yang berhemah tinggi dan berbudi bahasa.Hal ini juga turut disedari oleh Menteri Pelajaran kita. Oleh sebab itu, beliau telah mengarahkan agar kurikulum semua mata pelajaran yang sedia ada dirombak semula. Rombakan ini dapat dilihat melalui penerapan nilai-nilai murni yang berkaitan dengan amalan budi bahasa dalam mata pelajaran Bahasa Melayu iaitu melalui cerpen, novel, drama dan puisi yang diajarkan dari peringkat Tingkatan Satu hingga Tingkatan Lima. Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamed pernah menyatakan bahawa kita perlu mencontohi sikap masyarakat Jepun. Walaupun negara mereka semakin maju, namun, masyarakatnya masih mengekalkan nilai-nilai murni di samping mengamalkan budaya dan adat resam bangsa mereka.  Mereka percaya bahawa dengan mengenali asal usul bangsa serta keindahan bahasa dan budaya mereka, mereka dapat melahirkan rakyat yang tinggi semangat cinta akan negaranya. Semangat inilah yang membawa negara mereka pada kemajuan kerana rakyatnya sanggup berkorban jiwa dan raga demi negara yang tercinta.
Pihak sekolah perlu  melaksanakan aktiviti kokurikulum dengan lebih giat dan berkesan.Kita perlu sedar bahawa aktiviti kokurikulum merupakan wadah yang paling berkesan dalam membentuk amalan budi bahasa seperti bertanggungjawab, bekerjasama dan hormat-menghormati dalam diri para pelajar. Para guru pula dianggap sebagai arkitek pembangunan manusia diarahkan untuk mengadakan pelbagai program bagi memupuk amalan budi bahasa ini kerana pelajar ibarat pohon yang baru ditanam. Lantaran itu, mereka perlu dibajai, diairi dan diberi cahaya matahari yang secukupnya. Sebagai contoh, aktiviti perkhemahan yang dianjurkan oleh badan-badan beruniform seperti Pengakap dan Kadet Remaja Sekolah akan membentuk semangat berpasukan yang tinggi dalam kalangan ahlinya. Mereka akan bersama-sama mendirikan khemah, mematuhi giliran memasak dan sebagainya, sepanjang perkhemahan diadakan. Selain itu, aktiviti bergotong-royong oleh persatuan-persatuan dan kelab-kelab sama ada di sekolah, mahupun di kawasan sekitar sekolah pula akan menanamkan perasaan bertanggungjawab para pelajar terhadap alam sekitar serta sekolah mereka bak kata pepatah, ‘tak kenal , maka tak cinta.’
 Peranan ibu bapa. Ibu bapa merupakan ejen pembentukan karakter anak-anak yang paling ampuh untuk melahirkan insan yang kaya budi bahasa.Oleh itu, sesuatu perkara itu perlu dipupuk dari kecil oleh ibu bapa kerana melentur buluh biarlah dari rebungnya  agar apabila anak-anak memasuki alam persekolahan, nilai-nilai asas yang positif seperti hormat-menghormati, beradab sopan dan bertolak-ansur telah sedia wujud dalam diri anak-anak mereka. Sebagai contoh, anak-anak yang lebih muda perlu menghormati kakak atau abang mereka yang lebih tua. Anak-anak juga diajar agar menghormati harta benda milik adik-beradik mereka serta harta benda bersama. Dalam hal ini, ibu bapa tidak boleh bersikap seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan betul. Oleh itu, ibu dan bapa perlu sentiasa menunjukkan bahawa mereka juga saling menghormati sesama mereka agar nilai positif ini diikuti oleh anak-anak.Dengan ini, hubungan kemesraan keluarga akan dapat ditingkatkan.










No comments:

Post a Comment