Bincangkan bersama rakan anda tentang strategi kesantunan verbal,
nonverbal, lisan dan penuliasan
Strategi Kesantunan Verbal:
1. Strategi
toleransi- orang tua memulakan sesuatu percakapan
2. Strategi
bertimbang rasa- Saya mempunyai rasa yang sama dengan puan . Kami akan
menyelesaikan masalah yang puan hadapi pada masa yang singkat.
3. Strategi
member salam- Selamat petang & Salam sejahtera
4. Strategi
bersopan santun- sistem panggilan yang betul dan sesuai seperti Tuan dan encik
kepada pensyarah
5. Strategi
ramah mesra- mengalu-alukan kedatangan tetamu ke rumahnya.
6. Strategi
tidak mementingkan diri sendiri- mencadangkan sesuatu dan memberi nasihat
dengan nada yang lembut dan suara yang rendah
7. Strategi
merendah diri- “Sila sentiasa mengunjungi rumah yang tidak seperti ini”.
8. Strategi
berterima kasih- ‘Terima Kasih’ diberikan kepada sesiapa yang telah menolong
anda.
Strategi Kesantunan Nonverbal:
1. Strategi
toleransi- memberi laluan kepada orang yang lebih tua dan cacat semasa menaiki
bas.
2. Strategi
bertimbang rasa- tidak menggunakan jari lain kecuali ibu jari untuk menunjukkan
orang.
3. Strategi
member salam- mengangguk kepala atau menunjukkan senyuman
4. Strategi
bersopan santun- mencium tangan orang yang lebih tua semasa beri salam
5. Strategi
ramah mesra- menunjukkan muka manis semasa bercakap dengan orang lain.
6. Strategi
tidak mementingkan diri sendiri- memberikan pertolongan kepada orang yang
menghadapi kesusahan
7. Strategi
merendah diri- tidak bercakap balik semasa berinteraksi dengan orang yang lebih
tua
8. Strategi
berterima kasih- mencium dan memeluk ibu bapa.
Strategi Kesantunan Lisan:
1. Strategi
berinteraksi ini mengutamakan 2 jenis air muka :
·
Air muka positif
·
Air muka negative
2. Strategi
Kesantunan Lisan Brown & Levinson
a) Strategi
langsung, biasanya digunakan kepada orang yang rapat dan dekat. Contoh:
·
“Ambil pen itu kepada saya”
·
Siapkan kerja ini sebelum hari Isnin
b) Strategi
Kesantunan Negatif/ Formal, contoh:
·
‘bolehkah kamu bukakan pintu tu?’
·
‘Saya rasa dinding ini harus dicat’
c) Strategi
Kesantunan Positif/ Keakraban, contoh:
·
‘buka pintu je’
·
‘Padamkan tulisan tu, sayang’
d) Strategi
tidak Langsung, contoh:
·
‘Saya tidak suka kamu’
Strategi Kesantunan Penulisan :
I.
Mempunyai air muka positif dan negatif
II.
Menyedari bahawa individu yang lain juga
mempunyai air muka
III.
Strategi Langsung, contoh: ‘Get out’
IV.
Strategi Kesantunan Negatif/ Formal, contoh: ‘As
a favor to me, do try to calm down’(Demi aku, cubalah tenang dulu)~~ Memoirs of
a Geisha
V.
Strategi Kesantunan Positif/ Keakraban, contoh:
‘Just one moment, Doctor, if you please’(Sila tunggu sebentar, Doktor)~~
Memoirs of a Geisha
VI.
Strategi tidak Langsung, contoh: ‘Can’t you see
this room is too hot’( Tak tahukah ruang ini panas?) ~~ Memoirs of a Geisha
No comments:
Post a Comment