Monday, 7 September 2015

BAB 6 ISU KESANTUNAN MASYARAKAT MALAYSIA



Nota Bab 6
1.       Gejala Ponteng Sekolah
Punca:
·         Kurang berminat terhadap pengajaran dan pelajaran di sekolah
·         Mementingkan keseronokan daripada pelajaran
·         Takut didenda kerana tidak sempat untuk menyiapkan kerja rumah
·         Kurangnya kasih saying serta pemantauan daripada ibu bapa
·         Pengaruh rakan sebaya
·         Peraturan sekolah terlalu ketat
·         Tekanan ekonomi dan bekerja secara sambilan
Kesan:
·         Pembaziran masa dan tenaga
·         Masyarakat memandang serong kepada pelajar
·         Masa depan tidak terjamin
·         Menjejaskan peratus kedatangan pelajar
Kesan gejala onteng sekolah kepada guru:
·         Merasa kerugian kerana tidak dapat member ilmu setaraf
·         Mengganggu proses pembelajaran pelajar
Langkah:
·         mengeluarkan surat amaran kepada pelajar-pelajar
·         pelajar diberikan motivasi kesedaran diri
·         ibu bapa member perhatian kepada persekolahan anak
·         pihak sekolah sentiasa memantau kehadiran pelajar ke sekolah
·         PIBG membantu sekolah
·         Masyarakat prihatin terhadap isu ini
·         Kempen “Sekolahku, syurkaku” dijalankan
·         Pihak polis bekerjasama dengan pihak sekolah
·         Guru mempratikkan pengajaran dan pembelajaran yang menarik
2.       Isu mat rempit
Punca:
·         Pengaruh rakan sebaya
·         Mengejar keseronokan
·         Kurang didikan agama
·         Desakan naluri
·         Cara hidup
·         Kurang kasih sayang ibu bapa
Langkah:
·         Perhatian yang secukupnya
·         Penguatkuasaan undang-undang
·         Motivas dan kaunseling
3.       Isu vandalism
Faktor:
·         Pengaruh rakan sebaya yang negative
·         Kurangnya perhatian daripada institusi kekeluargaan
Kesan:
·         Pemandangan dicemari dan imej Negara terjejas
Langkah membendung:
·         Ibu bapa memainkan peranan masing-masing
·         NGO bekerjasama
4.       Isu gangsterisme
Faktor:
·         Pengaruh rakan sebaya
·         Media massa
·         Pergolakan keluarga
·         Kemusnahan institusi keluarga
Langkah:
·         Pengwujudan rakan cop
·         Pemilihan rakan
·         Meminda undang-undang
·         Masyrakat prihatin kepada anak jiran
·         Ibu bapa memainkan peranan sebagai pendidik awal terhadap anak-anak dan member ajaran agama
5.       Pembuangan bayi
Faktor:
·         Kurangnya didikan agama
·         Keruntuhan institusi keluarga
·         Masyarakat yang memandang hina
Ciri-ciri remaja yang terlibat dalam gejala ini:
·         Kecelaruan identity remaja
6.       Fungsi teknologi maklumat dan komunikasi
·         Membantupengurus pendidikandalam membuat keputusan, menysuaikan diri dengan perubahan dan selanjutnya dapat meningkatkan konmunikasi dalam organisasinya.
·         Guru-guru boleh mendapat maklumat daripada pelbagai sumber
·         Pendidikan karak jauh dibolehan
·         Bahan-bahan ditukarkan kepada bit-bit damlam computer
·         Perdagangan elektronik ditarifkan sebagai penggunaan telekomunikasi atau rangkaian yang luas untuk melaksanakan pemindahan kewangan.
·         Membolehkan aktiviti perbankan dan pasaran dijalankan

No comments:

Post a Comment