Nota Bab 6

1.
Gejala Ponteng Sekolah
Punca:
·
Kurang berminat terhadap pengajaran dan
pelajaran di sekolah
·
Mementingkan keseronokan daripada pelajaran
·
Takut didenda kerana tidak sempat untuk
menyiapkan kerja rumah
·
Kurangnya kasih saying serta pemantauan daripada
ibu bapa
·
Pengaruh rakan sebaya
·
Peraturan sekolah terlalu ketat
·
Tekanan ekonomi dan bekerja secara sambilan
Kesan:
·
Pembaziran masa dan tenaga
·
Masyarakat memandang serong kepada pelajar
·
Masa depan tidak terjamin
·
Menjejaskan peratus kedatangan pelajar
Kesan gejala onteng sekolah kepada guru:
·
Merasa kerugian kerana tidak dapat member ilmu
setaraf
·
Mengganggu proses pembelajaran pelajar
Langkah:
·
mengeluarkan surat amaran kepada pelajar-pelajar
·
pelajar diberikan motivasi kesedaran diri
·
ibu bapa member perhatian kepada persekolahan
anak
·
pihak sekolah sentiasa memantau kehadiran
pelajar ke sekolah
·
PIBG membantu sekolah
·
Masyarakat prihatin terhadap isu ini
·
Kempen “Sekolahku, syurkaku” dijalankan
·
Pihak polis bekerjasama dengan pihak sekolah
·
Guru mempratikkan pengajaran dan pembelajaran
yang menarik
2.
Isu mat rempit
Punca:
·
Pengaruh rakan sebaya
·
Mengejar keseronokan
·
Kurang didikan agama
·
Desakan naluri
·
Cara hidup
·
Kurang kasih sayang ibu bapa
Langkah:
·
Perhatian yang secukupnya
·
Penguatkuasaan undang-undang
·
Motivas dan kaunseling
3.
Isu vandalism
Faktor:
·
Pengaruh rakan sebaya yang negative
·
Kurangnya perhatian daripada institusi
kekeluargaan
Kesan:
·
Pemandangan dicemari dan imej Negara terjejas
Langkah membendung:
·
Ibu bapa memainkan peranan masing-masing
·
NGO bekerjasama
4.
Isu gangsterisme
Faktor:
·
Pengaruh rakan sebaya
·
Media massa
·
Pergolakan keluarga
·
Kemusnahan institusi keluarga
Langkah:
·
Pengwujudan rakan cop
·
Pemilihan rakan
·
Meminda undang-undang
·
Masyrakat prihatin kepada anak jiran
·
Ibu bapa memainkan peranan sebagai pendidik awal
terhadap anak-anak dan member ajaran agama
5.
Pembuangan bayi
Faktor:
·
Kurangnya didikan agama
·
Keruntuhan institusi keluarga
·
Masyarakat yang memandang hina
Ciri-ciri remaja yang terlibat dalam gejala
ini:
·
Kecelaruan identity remaja
6.
Fungsi teknologi maklumat dan komunikasi
·
Membantupengurus pendidikandalam membuat
keputusan, menysuaikan diri dengan perubahan dan selanjutnya dapat meningkatkan
konmunikasi dalam organisasinya.
·
Guru-guru boleh mendapat maklumat daripada
pelbagai sumber
·
Pendidikan karak jauh dibolehan
·
Bahan-bahan ditukarkan kepada bit-bit damlam
computer
·
Perdagangan elektronik ditarifkan sebagai
penggunaan telekomunikasi atau rangkaian yang luas untuk melaksanakan
pemindahan kewangan.
·
Membolehkan aktiviti perbankan dan pasaran dijalankan
No comments:
Post a Comment